Krasnoludy
• +2 Budowa, –2 Charyzma.
• Średni rozmiar: Jako istoty rozmiaru średniego, krasnoludy nie zyskują specjalnych premii i nie podlegają karom wynikającym z rozmiaru.
• Bazowa szybkość naziemna krasnoluda wynosi 6 metrów. Ponadto może on poruszać się z tą prędkością, nosząc średni i ciężki pancerz oraz dźwigając średnie lub duże obciążenie.
• Widzenie w ciemnościach: Krasnoludy widzą w mroku na odległość do 18 metrów. Zdolność ta umożliwia widzenie jedynie w czerni i bieli, ale w pozostałych aspektach działa jak normalny wzrok, dzięki czemu przedstawiciele tej rasy bez problemu dają sobie radę bez źródła światła.
• Skalny zmysł: Zdolność ta zapewnia krasnoludowi premię rasową +2 do testów Przeszukiwania wykonywanych po to, by dostrzec nietypowe wykorzystanie kamieniarstwa – przesuwane ściany, kamienne pułapki, nowe elementy konstrukcji (nawet gdy postarano się, by pasowały do starych części budowli), niebezpieczne kamienne podłoża, chwiejne kamienne stropy i tak dalej. Do tej kategorii należy również wszystko, co wykonano nie z kamienia, ale tak, by go przypominało. Krasnolud, który zbliży się na odległość minimum 3 metrów od takiego nietypowego przejawu kamieniarstwa, może wykonać test Przeszukiwania, tak jakby celowo go szukał. Ponadto ma prawo wykorzystywać umiejętność Przeszukiwanie do znajdowania kamiennych pułapek, tak jak robi to łotrzyk. Krasnolud wyczuwa również intuicyjnie szacunkową głębokość w podobny sposób, w jaki człowiek orientuje się, gdzie jest góra, a gdzie dół.
• Obeznanie z bronią: Przedstawiciel tej rasy traktuje krasnoludzki topór bojowy oraz krasnoludzki urgrosh jak broń żołnierską, a nie egzotyczną.
• Stabilność: Zyskują premię +4 do testów atrybutów wykonywanych w celu oparcia się szarży byka oraz próbie przewrócenia, jeśli stoją na ziemi (ale nie gdy się wspinają, lecą, dosiadają wierzchowca lub w inny sposób nie stoją na podłożu).
• Premia rasowa +2 do rzutów obronnych na truciznę.
• Premia rasowa +2 do rzutów obronnych na zaklęcia i zdolności czaropodobne.
• Premia rasowa +1 do testów ataków wymierzonych w orków i goblinoidy.
• Premia unikowa +4 do Klasy Pancerza względem potworów zaliczanych do typu gigant. Gdy krasnolud traci premię ze Zręczności (jeśli ją posiada) do Klasa Pancerza, na przykład jest zaskoczony i nieprzygotowany, traci również tę premię unikową.
• Premia rasowa +2 do testów Szacowania wykonywanych w związku z przedmiotami zrobionymi z kamienia lub metalu.
• Premia rasowa +2 do testów Rzemiosła wykonywanych w związku z kamieniem lub metalem.
• Automatycznie zyskiwane języki: wspólny i krasnoludzki. Premiowe języki: gianci, gnomi, goblini, orkowy, ziemny oraz podwspólny.
• Ulubiona klasa: Wojownik. Ustalając, czy wieloklasowa postać tej rasy podlega karze do punktów doświadczenia, pod uwagę nie należy brać jej klasy wojownika.